På disse sider har vi samlet information til dig, som gerne vil vide mere om udbudsmarkedet. Vi vil forsøge at forklare de mest udbredte fagtermer og begreber, som du skal kende som virksomhed og potentiel leverandør til det offentlige. Samtidigt vil vi også gerne fortælle dig hvorfor vi hos UdbudsHuset er så begejstret for de mange muligheder vi synes udbudsmarkedet indeholder.
Det er ikke uden grund at mange private virksomheder ønsker at sælge deres produkter og ydelser til det offentlige. Det er både et attraktivt og stort marked, der af mange opleves som både stabilt og sikkert. Og stort er sådan ca. 300 milliarder stort - hvert år!
Et udbud består af en række delelementer. Det være sig selve udbudsmaterialet, evt. delaftaler, supplerende oplysninger og diverse tidsfrister.
Når det offentlige køber ind for mere end de gældende tærskelværdier vil indkøbet bliver annonceret via offentlige bekendtgørelser. Det er derfor vigtigt at du som virksomhed kender de forskellige annonceringer.
Udbudsloven beskriver de konkrete procedurer og udbudsformer man som offentlig indkøber kan anvende når man skal købe ind gennem et udbud.
En afgørende del af udbudsprocessen er naturligvis evalueringen af de indkomne tilbud, som vil afgøre hvilken virksomhed der vælges som leverandør på opgaven.