Supplerende oplysninger

Ændringer til et udbud kaldes også ofte for supplerende oplysninger. De anvendes når indkøber har brug for at justere de oplysninger, der er annonceret oprindeligt.

Udbudsmarkedet Om et udbud
Supplerende oplysninger

Sådan fungerer supplerende oplysninger

Det kan være nødvendigt for en offentlig indkøber at komme med rettelser til den udbudsbekendtgørelse der er annonceret.

Der er findes en bestemt fomular til dette hos EU som hedder “Bekendtgørelse om supplerende oplysninger, uafsluttet procedure eller berigtigelse”.

Hos UdbudsHuset sørger vi for at de supplerende oplysninger vi modtager og finder bliver lagt på det relevante udbud. På den måde er det nemt at se de supplerende oplysninger i kontekst.

Hvem og hvornår?

Hvis indkøber får brug for at rette i udbudsmaterialet, kan man ved et begrænset udbud nøjes med at sende rettelserne til de virksomheder, der har hentet materialet. Ved et offentligt udbud hvor man evt. ikke har en oversigt over hvilke virksomheder, der har hentet udbudsmaterialet (f.eks. hvis materialet har været frit tilgængeligt på kommunens hjemmeside), vil man typisk placere det ændrede udbudsmateriale samme sted som der hvor man kunne downloade udbudsmaterialet.

Det er ikke usædvanligt, at der opstår behov for at justere i oplysningerne i udbudsbekendtgørelsen eller udbudsmaterialet. Dog gælder det at der kun må laves mindre rettelser i udbudsbekendtgørelsen og udbudsmaterialet. Der må ikke ske væsentlige ændringer, der kan have indvirkning på konkurrencen mellem virksomheder, eller som kan føre til forskelsbehandling.

Hvis der er væsentlige fejl eller mangler i et udbud vil indkøber annullere og lave et genudbud.

Download